موضوع: "حجاب"

آیا بین كیفیت لباس پوشیدن و نوع شخصیت افراد رابطه‏ ای وجود دارد؟

نوشته شده توسطرفیعی 6ام اردیبهشت, 1394

لباس دست كم پاسخ‌گوی سه نیاز آدمی است; یكی این كه او را از سرما و گرما حفظ می‌كند، دیگر این كه در جهت‌حفظ عفت و شرم، به او كمك می‌كند و سوم این كه به او آراستگی و وقار می‌بخشد . در هر جامعه‌ای نوع و كیفیت لباس زنان و مردان، علاه بر آن كه تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی آن جامعه است، تابع جهان بینی و ارزش‌های حاكم بر فرهنگ آن جامعه نیز می‌باشد . انسان بسته به این كه برای جهان، چه معنایی قائل باشد، خود را چگونه موجودی بداند، چه سرنوشتی برای خود تصور كند و سعادت خود را در چه بداند، لباس پوشیدنش تفاوت می‌كند .

همان طور كه گفتیم انسان به وسیله لباس به خود آراستگی و زیبایی می‌بخشد . خود آرایی و زینت كردن، نه تنها آثار مثبت روحی و روانی در دیگران داشته و موجب آرامش روحی می‌شود، بلكه اثرات روانی مثبتی نیز در خود فرد دارد . بنابراین، نه تنها كیفیت لباس پوشیدن حاكی از شخصیت انسان است، بلكه در شكل‌گیری و تحول شخصیت او نقش دارد . اینك بعضی از موارد ارتباط نوع پوشش و شخصیت آدمی را بر می‌شماریم:

1 . پوشیدن لباس آراسته و پرهیز از هر نوع آشفتگی و پریشانی، نشانه‌ای از وجود نظام فكری و ذوق سلیم در انسان است . بنابراین می‌توان گفت كه آشفتگی برونی، حكایت از آشفتگی درونی می‌كند; زیرا انسان اگر دارای شخصیت طبیعی و سالم باشد، از آشفتگی و بهم ریختگی گریزان است و نظم و ترتیب و تمیزی را بر ژولیدگی و پریشانی ترجیح می‌دهد .
2 . پرهیز از خودآرایی و پذیرفتن آشفتگی و ژولیدگی در لباس، به جهت تعارضی كه با خواسته‌های فطری انسان دارد، اثرات بدی در زمینه روانی بر انسان می‌گذارد; بطوری كه به تدریج‌سبب بروز افسردگی روحی و انهدام ذوق سلیم در انسان شده، منجر به بی‌اعتدالی روانی می‌شود تا آن جا كه علائق انسان را به زندگی و مواهب موجود در آن، از حد اعتدال كاهش می‌دهد و او را به شخصی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل می‌كند .
3 . آراستگی ظاهری اگر با خود آرایی درونی همراه شود، تنها رمز موفقیت انسان در جلب محبت و راه یافتن در دل‌هاست; به طوری كه بدون برخورداری از چنان شرایط ظاهری و باطنی، انتظار محبوبیت پیدا كردن، انتظاری بی‌جا خواهد بود .

در این جا بعضی از ویژگی‌های لباس را كه با شخصیت انسان مرتبط است، از زبان روایات اسلامی یادآور می‌شویم:
1 . لباس زیبا، باعث تقرب به خداست . امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: خود را به وسیله لباس زیبا كنید; زیرا خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد . (1) بنابراین وقتی انسان احساس كند خدا او را دوست دارد، تاثیر مثبتی برشخصیت او می‌گذارد .

2 . امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: لباس تمیز، غم و ناراحتی را برطرف می‌كند و برای نماز، یك نوع پاكیزگی است . (2)
بنابراین یكی از عوامل نشاط و شادابی روانی، پوشیدن لباس تمیز است .

3 . لباس تمیز، باعث ذلت و خواری دشمنان می‌شود و انسان را در مقابل آنان سربلند می‌كند . امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: لباس پاكیزه، دشمن را ذلیل می‌نماید . (3)

4 . لباس مناسب، انسان را در میان مردم عزیز می‌كند . امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: براستی نیكوترین لباس، آن لباسی است كه تو را با مردم همسان سازد و موجب آرایش تو در میان آنان شود و زبان‌های آنان را از بدگویی تو باز دارد . (4)

5 . لباس انسان، باید معرف جنس او نیز باشد; بنابراین لباس مردان باید با لباس زنان تفاوت داشته باشد و هر كدام لباس مخصوص خود را بپوشند . پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مردانی را كه لباس زنان و زنانی را كه لباس مردان می‌پوشند، از رحمت‌خدا دور دانست . (5)

6 . لباس نباید غیر متعارف و به اصطلاح لباس شهرت باشد . گاهی انسان بر اساس خود خواهی و تكبر، لباسی را انتخاب می‌كند كه نظیرش در هیچ كس نبوده باشد . امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: برای انسان از نشانه‌های خفت و خواری همین بس كه لباسی بپوشد كه به آن مشهور شود . (6) بنابراین لباس شهرت، نشانه شخصیت‌خود خواه و متكبر است . از سیره و زندگی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سایر پیشوایان دینی استفاده می‌شود كه آنها با مسئله تجمل پرستی در لباس سخت مخالف بودند و از آن چه نشانه خودخواهی و تكبر داشت، برحذر می‌داشتند . درباره هیئت نمایندگی نجران، چنین آمده است: در پاسخ به دعوت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سال دهم هجری، هیئتی از مسیحیان نجران وارد مدینه شدند تا با پیامبر مذاكره كنند . این هیئت در حالی كه لباس‌های تجملی ابریشمی بر تن و انگشترهای طلا بر دست و صلیب‌ها بر گردن داشتند، وارد مسجد شدند; ولی وضع زننده و نامناسب و حاكی از تكبر و خودخواهی آنان، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را ناراحت نمود و در نتیجه آنان را به حضور نپذیرفت; اما علت ناراحتی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را ندانستند . از علی (علیه السلام) در این‌باره چاره خواستند و علت‌به حضور نپذیرفتن هیئت توسط پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ناراحتی آن بزرگوار را جویا شدند . علی (علیه السلام) فرمود: من چنین فكر می‌كنم كه آنها باید این لباس‌های تجملاتی و انگشترهای گران قیمت را از تن بیرون كنند و بعد خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برسند . آنها چنین كردند و پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، آنها را به حضور پذیرفت و مورد احترام و تكریم قرار داد .

7 . پرهیز از لباس فرهنگ‌های بیگانه; كسی كه فرهنگ اسلامی و ملی خود را رها كند و به رنگ و لباس بیگانگان (كه مظهر آن دنیای غرب است) در آید، نشانه نداشتن استقلال و نشانه وابستگی به آنان است . چنین فردی، دچار احساس خود كم‌بینی شده است و شخصیتی ذلیل دارد . امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: همواره حال این امت نیكو خواهد بود تا زمانی كه لباس بیگانگان را نپوشند و غذاهای آنان را نخورند و آن زمان كه چنین كنند، خداوند آنها را ذلیل خواهد كرد . (7)

8 . استفاده از رنگهای شاد در لباس، اثرات غیر مستقیمی در افزایش حركت و فعالیت و پیشرفت كار افراد دارد و در سلامت روانی و شخصیتی افراد مؤثر خواهد بود . پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: لباس سفید رنگ بپوشید كه سبب آرامش و پاكیزگی شماست . (8) بنابراین انسانی كه از رنگ‌های روشن و شاد در لباس استفاده می‌كند، از آرامش روانی بیشتری برخوردار است . امام زین‌العابدین (علیه السلام) می‌فرماید: زمانی كه امام حسن (علیه السلام) متولد شدند، او را در جامه زردی پیچیدند و به خدمت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آوردند تا نامی را برای وی انتخاب كند . آن حضرت فرمود: مگر من شما را نهی نكردم كه نوزاد را در جامه زرد نپیچید! بعد آنان جامه زرد نوزاد را بیرون آوردند و او را در جامه سفیدی پیچیدند و به حضور پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آوردند تا مراسم نام‌گذاری صورت گیرد . (9)
از آن چه گذشت، معلوم می‌شود كه كیفیت و چگونگی لباس هم از نظر رنگ و هم از نظر مدل و هم از نظر آراستگی و تمیزی، نشانه نوع شخصیت انسان است و چه بسا افرادی كه با پوشیدن نوع خاصی از لباس‌ها، دچار مسخ شخصیتی می‌شوند و به كلی رفتار و اعمالشان تغییر پیدا می‌كند .

پی‌نوشت:
1 . وسائل، ج‌3، ص‌340 .
2 . وسائل، ج‌3، ص‌346 .
3 . همان، ص‌346 .
4 . غررالحكم، ص‌152 .
5 . سنن ابی داود، ج‌4، ص‌60 .
6 . بحار، ج‌78، ص‌252 .
7 . وسائل، ج‌3، ص‌356 .
8 . همان، ص‌355 .
9 . منتهی الامال، ج‌1، ص‌411 .

آرایشهای معنا دار

نوشته شده توسطرفیعی 1ام اردیبهشت, 1393

این روزها وقتی از برخی مناطق گذر می‌کنیم با قیافه‌ها و طرز پوشش‌ها و آرایش‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شویم که دانسته و ندانسته نشان از پیروی تفکرات فرقه‌هایی است که دارای اعمال، مناسک، آداب و سنن و اعتقادات پلیدی هستند. این گروه‌ها مبتنی بر خطوط فکری خود چنان مغز مخاطب را شستشو می‌دهند که وی حاضر به انجام هر کاری حتی خود کشی می‌شود!. فرقه‌هایی چون شیطان پرستی و فراماسونری دو نوع از این فرقه‌های نوظهورند که البته تا حدی ریشه در عهد قدیم داشته و با دخل و تصرفاتی به شکل کنونی در آمده‌اند. اینان از جمله غیراخلاقی‌ترین گروه‌ها هستند که با برخی اعمال عجیب و غریب، چندش‌آور و خشن، سعی در جذب افرادی دارند که اعتقادات محکمی نداشته و خواهان متفاوت بودن و جلب توجه در جامعه هستند!
آرایش و مد یکی از مهمترین ابزارهای فرقه‌هایی چون شیطان پرستی است !!!
انتخاب نمادها، موسیقی‌ها، فیلم‌ها، آرایشات خاص چهره و مو، پوشیدن لباس‌هایی با آرم‌ها و نمادهای مشخص، آیین‌نامه‌ها و حتی نوشتن کتاب‌های مقدس، از جمله اعمال گروه‌هایی چون کابالایی‌ها و شیطان‌پرستان است که در این مقاله مجال توضیح همه‌ی آنها نیست. و هدف ما در این‌جا آشنایی با نوع خاص آرایش‌های این گروه‌ها جهت آشنایی افرادی است که که گاهاً با چنین آرایشاتی در برخی فیلم‌ها و موسیقی‌های غربی و گاها آسیایی از قبیل کره و ژاپن مواجه شده و بدون آنکه بدانند منشاء این‌ها از کجاست و این فرقه‌ها چه اهداف و نظراتی دارند به تقلید از آنها پرداخته و با استفاده از این نمادها یا آرایش‌های خاص در بین افراد جامعه خود نمایی می‌کنند !
طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد افرادی که از این نمادها و آرایش‌ها استفاده می‌کنند از منشاء و معنای آن بی‌خبر بوده و شاید اگر بدانند اعتقادات سازندگان این فرقه‌ها چقدر پست و بی‌مایه و غیر انسانی است به هیچ‌وجه از آنها تقلید نخواهند کرد !
توضیح برخی از نمادها و آرایشات خاص :
تاتو (خالکوبی) و تیغ زنی :ایجاد نقوش خاص و ماندگار بر روی پوست یا تراشیدن قسمتی از پوست توسط تیغ، نقوش برگرفته از نمادهایی از قبیل ستاره پنج پر (نماد رژیم صهیونیستی) ، دو مثلث وارونه قرار گرفته روی هم، صلیب شکسته معکوس، عکس یک بز وحشی داخل یک دایره، نماد(x) ، عدد ۶۶۶)) و نماد یک چشم (که امروزه به وضوح در بسیاری از فیلم‌ها و حتی برنامه کودک‌های غربی دیده می‌شود!! ) و بسیاری از مردم آگاهی ندارند که این چشم شیطان است! قابل ذکر است که اگر تاتو با سوزن آلوده انجام شود یک عامل اصلی برای ابتلا به ایدز و هپاتیت خواهد بود.
پیرسینگ (سوراخ کاری اعضای بدن ): که در آن اعضایی مثل گوش، ابرو، بینی، زبان، ناف و …. را سوراخ می‌کنند و گاهاً توسط بازیگران معروف هالیوودی مورد استفاده و تشویق قرار گرفته و برخی افراد بدون آشنایی با منشاء آن، دست به این عمل زشت می‌زنند !
ایمپیلنت: با قرار دادن نماد های مذکور در زیر پوست ارادت خود را به شیطان نشان می‌دهند!!
آرایش ها و زیور آلات مخصوص:
آرایش‌های بسیار غلیظ و خوف آور و با شکل کاملاً خاص،
سفید یا قرمز کردن کل صورت و سیاه کردن دور چشم تاتوی چشم
1 2
و استفاده از مدل ‌های عجیب مو
پوشیدن لباس بلند سیاه و پاره و حتی بلند کردن موی سر پسران و جواهرات زینتی که برگرفته از نمادهای ذکر شده است، اعمالی چون بزرگ کردن و تیز کردن گوش با عمل جراحی، دو نیم کردن زبان و دوختن مجدد آن و از این قبیل اعمال مازوخیستی چندش آور . که برای جلب رضای این دشمن قسم خورده انسان، انجام می‌دهند.
3
برخی اعتقادات این فِرَق : 4
جالب این‌جاست که این گروه ها برای جلب بیشتر جوانان، برخی امور مورد قبول ادیان توحیدی را وارد دستورات دینی خود کردند و گروه‌هایی با عنوان “عرفان کیهانی” با دعوت به معنویت و وعده‌هایی از ملاقات خدا!! یا وعده کسب آرامش روحی و فکری! حضور پیدا کرده‌اند که این امر باعث جلب برخی جوانان کم تجربه و با پایه اعتقادی ضعیف می‌شود. یا گروه‌هایی از قبیل شیطان‌پرستان، شیطان را به عنوان الههء تاریکی می‌پرستند و اعتقاد دارند این نیروی شر، قدرتی بالاتر و موثرتر از نیروهای خیر دارد!! آن‌ها مخالف هرگونه صفت انسانی بوده اخلاق را بر خلاف باورهای خود می‌دانند و با تکیه بر اصل لذت طلبی معتقدند :” از هر لذتی در هر کجا باید بهره برد و دیگر زمان خدا باوری به پایان رسیده “!!
اعمال کریهی چون همجنس گرایی، خون خواری، نوزاد خواری، کشتن دختران باکره و در نهایت خود کشی از جمله اعمال آنها بوده که هدفی جز نابودی ذهن و روح و حتی جسم ندارند .
5
چه باید کرد ؟
با توجه به این‌که اکنون ۷۰ فرقه در کشورمان به صورت زیر زمینی فعالیت می‌کنند!!! اینک این وظیفهء دین‌شناسان و عرفان‌شناسان واقعی است که با معرفی عرفان‌های الهی و علوی راه را بر تقلید جوانان از این عرفان‌ها و گروه‌های شیطانی ببندند و حال که شما خواننده‌ی فهیم با نمادها و آرایشات خاص و اعتقادات این گروه‌ها تا حدی آشنا شدید لازم است، اگر با افرادی که کورکورانه از این فرقه‌ها تقلید می‌کنند مواجه شدید، آن‌ها را با مقصد شوم این فرقه آشنا سازید. چه بسا جوانانی که بدون هیچ‌گونه آگاهی از اهداف شوم این گروه‌ها، به تقلید از آن‌ها پرداخته و اگر برای آن‌ها توضیح داده شود که انتهای راه کسی که به تقلید از این گروه‌ها بپردازد پوچی محض و انحطاط است، دست از این کارها بکشند و با ارتقاء انسانیت خود به جای پر و بال دادن به بعد حیوانی، و با جلب رضای خداوند کریم به جای جلب شیطان رجیم خود را از افتادن در منجلاب و نابودی رهایی بخشند.
چراکه “نیرنگ شیطان ضعیف است (نساء۷۶)” “سلطه ای بر اهل ایمان ندارد(نحل ۷۹)” “سلطهء او فقط بر کسانی است که به او دل سپرده و فرمانش را می‌پذیرند و او را شریک پروردگارشان می‌پندارند( نحل ۱۰۰ )”.