موضوع: "حدیث روز"

حدیث نور

نوشته شده توسطرفیعی 14ام شهریور, 1395

امام حسن عسکری فرمودند:
ازفاش کردن راز وریاست طلبی بپرهیز پس همانا آن دو انسان را به نابودی فرا می خواند

حدیث نور

نوشته شده توسطرفیعی 8ام تیر, 1395

امام صادق علیه السلام از پدرانشان، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل فرموده اند: کلُّ معروفٍ صدقه هر کار خوبی صدقه است.(الخصال ج 1 134)

توصیه های حضرت امیر(ع)

نوشته شده توسطرفیعی 9ام آبان, 1394

سحر خیزی برای حفظ و صحت و سلامتی بدن خیلی نفع دارد
چنانچه از امیرالمومنین(ع) روایت شده کسی که زیاد می خوابد
خصوصا وقت سحر، سنگین و کِسِل است.

نماز شب نور چشم را زیاد و رزق را توسعه می دهد و موجی محبت می گردد.
در حدیث است که زنی آمد نزد حضرت صادق(ع) عرض کرد
ای پسر پیغمبر(ص) شوهرم مرا دوست نمی دارد چه کنم؟
حضرت فرمود : «علیک بصلوه اللیل» برو نماز شب بخوان.
پس از چندی خدمت حضرت رسید و تشکر کرد و گفت :
شوهرم از آن وقت هیچ کس را به اندازه من دوست نمیدارد
و گفت خدا رحمت کند زنی را که سحر برخیزد و شوهرش را بیدار کند
و همچنین مردی که برخیزد و زنش را بیدار کند و نماز شب بخوانند.

کلام فاطمی

نوشته شده توسطرفیعی 18ام فروردین, 1394

جعل الله…اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة؛

خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

سخنی گهربار

نوشته شده توسطرفیعی 3ام خرداد, 1393

.

سخنی گهربار از هفتمین امام همام و نهمین معصوم مظلوم:

کم گویى ، حکمت بزرگى است، بر شما باد به خموشى

که شیوه اى نیکو و سبک بار و سبب تخفیف گناه است . .

حیا

نوشته شده توسطرفیعی 1ام اردیبهشت, 1393

پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: «هنگامی که خداوند بخواهد بنده ای را هلاک بگرداند، حیا را از او دور می سازد.» 2014

حدیث (1) امام رضا علیه السلام فرمودند:

نوشته شده توسطرفیعی 13ام اسفند, 1392

تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا؛

به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

(بحارالانوار،ج78،ص 347)

ویژگی های دوست واقعی

نوشته شده توسطرفیعی 3ام بهمن, 1392

شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام

«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ـ علیه السلام ـ قَالَ لَا تَکُونُ الصَّدَاقَةُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ کَانَتْ فِیهِ هَذِهِ الْحُدُودُ أَوْ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا فَانْسُبْهُ إِلَى الصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا فَلَا تَنْسُبْهُ إِلَى شَیْ‏ءٍ مِنَ الصَّدَاقَةِ فَأَوَّلُهَا أَنْ تَکُونَ سَرِیرَتُهُ وَ عَلَانِیَتُهُ لَکَ وَاحِدَةً وَ الثَّانِی أَنْ یَرَى زَیْنَکَ زَیْنَهُ وَ شَیْنَکَ شَیْنَهُ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا تُغَیِّرَهُ عَلَیْکَ وِلَایَةٌ وَ لَا مَالٌ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ لَا یَمْنَعَکَ شَیْئاً تَنَالُهُ مَقْدُرَتُهُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِیَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ أَنْ لَا یُسْلِمَکَ عِنْدَ النَّکَبَات»

امام صادق (علیه‌السّلام): «لا تکون الصّداقة الاّ بحدودها». صداقت(1) مرزهایى دارد که اگر این خطوط اصلى و این مرزها وجود داشت، صداقتى که آثار فراوان شرعى و برادرى شرعى بر آن مترتب است، مترتب خواهد شد؛ والاّ نه. «فمن کانت فیه هذه الحدود او شى‌ء منها فانسبه الى الصّداقة». حالا اگر همه‌ حدود هم نبود، بعضى از این خطوط و مرزها باید باشد تا صداقت صدق کند.

«و من لم یکن فیه شى‌ء منها فلا تنسبه الى شى‌ء من الصّداقة فأوّلها ان تکون سریرته و علانیته لک واحدة». اول این است که ظاهر و باطنش با تو یکسان باشد. اینجور نباشد که در ظاهر اظهار دوستى کند، [اما] در باطن با تو دشمن باشد؛ یا اینکه دوست نباشد حداقل خیر تو را نخواهد. این اولین شرط صداقت است

«و الثّانیة ان یرى زینک زینه و شینک شینه»؛ [دوم اینکه] آنچه را که زینت توست، زینت خود بداند؛ آنچه عیب توست، عیب خود بداند. اگر شما به مقام علمى دست پیدا می‏کنید، یا یک کار برجسته‌اى می‏کنید که زینت براى شماست، این را براى خودش زینت بداند. اگر خداى نکرده چیزى در شما هست، صفتى، کارى، عملى که موجب عیب شماست، این را عیب خودش بداند؛ که طبعاً آثارى بر این مترتب است: سعى می‏کند برطرف کند، سعى می‏کند آن را پنهان کند. اینجور نباشد که منتظر بماند تا شما یک لغزشى پیدا کنید، خوشحال بشود از این لغزش. صداقت این نیست.
«و الثّالثة ان لاتغیّره علیک ولایة و لا مال»؛ [سوم اینکه] اگر به یک قدرتى، حکومتى، ریاستى دست پیدا کرد، یا به یک مالى دست پیدا کرد، ثروتمند شد، وضعش با تو عوض نشود، تغییر نکند. بعضى‌ها اینجورى‌اند دیگر؛ با آدم رفیقند، به مجرد اینکه به یک مال و منالى، پولى، زندگى‌اى، چیزى می‏رسند، آدم مى‌بیند اصلا نمی‏شناسند آدم را. اصلا نمی‏شناسد، کأنّه نمی‏شناسد آدم را؛ از این قبیل هم دیده‌ایم آدمهایی را. اینجور نباشد. داشتن مال و مقام او را عوض نکند، وضعش را با تو [عوض نکند].

«و الرّابعة ان لا یمنعک شیئا تناله مقدرته»؛ [چهارم اینکه] هر کار از دستش برمى‌آید، از تو دریغ نکند. خدمتى می‏تواند بکند، کمکى، وساطتى، توصیه‌اى، هر کار می تواند براى تو بکند و خیرى به تو برساند؛ از این امتناع نکند.

«و الخامسة و هى تجمع هذه الخصال ان لا یسلمک عند النّکبات»؛ [پنجم اینکه] در نکبت‏ها و رویگردانی‏هاى دنیا تو را رها نکند. [اگر] به یک مشکلى دچار شدى، [به یک] بیمارى‌اى دچار شدى، سختى‌اى پیدا کردى؛ انواع و اقسام سختى‌های دیگر - حالا در زمان ما ملاحظه می‏کنید؛ سختى‌هاى سیاسى و سختى‌هاى اقتصادى و حیثیتى و همه چىز هست دیگر؛ انواعش را داریم مى‌بینیم که در گذشته در دورانهایى اینها را نمی‏دیدیم؛ لیکن حالا جلوى چشم ماست؛ امتحان‏ها فراوان است - [در] اینطور موارد تو را رها نکند؛ کمک کند.

کلام نور

نوشته شده توسطرفیعی 19ام دی, 1392

پیامبراکرم فرمودند:به کوچکی گناه نگاه نکن بلکه ببین چه کسی را نا فرمانی می کنی صلوات

تعجب بسیار

نوشته شده توسطرفیعی 4ام آذر, 1392

امام سجاد(ع) فرمودند :بسیار عجیب است از کسانی که برای این دنیا ی زود گذر و فانی کار می کنند و خون دل می خورند ولی آخرت را که باقی و ابدی است رها و فرا موش کرده اند

حدیث نور

نوشته شده توسطرفیعی 24ام اردیبهشت, 1392

امام هادی علی السلام فرمودند :
احسان نکردن به پدر و مادر موجب تنهایی و منجر به خواری می شود

چهل درس زندگی از چهل حدیث فاطمی

نوشته شده توسطرفیعی 7ام اردیبهشت, 1392

حدیث پنجم :
حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند:
صبر بها و بهانه ی جلب پاداش حق تعالی است

لطف به همگان

نوشته شده توسطرفیعی 7ام اردیبهشت, 1392

امام جواد علیه السلام می فرمایند :شما نمی توانید با اموال خود همه مردم را مورد لطف قرار دهید پس با گشاده رویی و خوش برخوردی همگان را مورد لطف خود قرار دهید

حدیث اول ازطرح چهل حدیث فاطمی

نوشته شده توسطرفیعی 15ام اسفند, 1391

حدیث اول:راه خوشبختی

سعادت و خوشبختی همه ی سعادت و رستگاری حقیقت و واقعیت سعادت

ورستگاری برای کسی است که علی رادر دوران زندگی و پس ازشهادتش

دوست داشته باشد

منبع :بحار الانوار ج27ص74

در محضر نور

نوشته شده توسطرفیعی 14ام اسفند, 1391

امام علی علیه السلام فرمودند:

بد ترین مردم  درزندگی کسی است که  به واسطه کار زشت خویش یک نفررابرای خود نگه نمی دارد

بحار الانوار/ 93/75

شیعه واقعی

نوشته شده توسطرفیعی 5ام اسفند, 1391

شیعه واقعی

امام حسن عسکری مس ی فرماید ÷یروان وشیعیان علی کسانی هستند که برا دران دینی خود را برخویش مقدم میدارند گرچه خودشان نیازمند باشند میزان الحکمه ج 5 ص 231

والاترین خصلتهای انسانی

نوشته شده توسطرفیعی 29ام بهمن, 1391

والاترین خصلتهای انسانی

امام علی علیه السلام فرمودند :

خصلتهای انسانی جز باعفت وایثار کامل نمی شود

غررالحکم : ج 6ص396ح 10745

رازهای زیاد شدن روزی

نوشته شده توسطرفیعی 21ام بهمن, 1391

پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند :

چهار چیز روزی را زیاد می کند خوش اخلاقی خوشرفتاری با همسایه اذیت نکردن و کم کردن بی تابی

معدن الجواهر ص 39

حق فرزنداز دیگاه امام سجاد (ع)

نوشته شده توسطرفیعی 12ام دی, 1391

حق فرزند

واما حق خردسال مهربانی با اوست و پرورش و آموزش او و گذشت از او و چشم پوشی براو و نرمی با او و کمک به وی و پرده پوشی برلغزشهای کودکانه اوست که موجب توبه اوشود و کنار آمدن با او و اجتناب از تحریک کردن او زیرا این روش به رشد او نزدیک تر است

منبع رساله الحقوق امام سجاد علیه السلام 

حق فرزند

نوشته شده توسطرفیعی 4ام دی, 1391

 واما حق فرزندت (این است که )بدانی او از توست و در این جهان به نیک و بد خویش وابسته به توست و تو با پرورش خوب و راهنمایی او به راه پروردگارش و کمک به او در فرمانبرداری وی هم در باره خودت و هم در حق او مسئول هستی و براساس این مسولیت پاداش بری و کیفر بینی پس در کار فرزند چنان عمل کن که کارش را در این دنیا به حسن اثر بیا راید و تو به سبب حسن رابطه فیما بین و سر پرستی خوبی که از او کرده ای و نتیجه ای که از او گرفته ای نزد پروردگارت معذور باشی

ولا قوه اله با لله

منبع :رساله الحقوق امام سجاد علیه السلام

حدیث نور

نوشته شده توسطرفیعی 20ام آذر, 1391

حضرت امام علی علیه السلام فرمودند :دوستی دنیا عقل را فاسد میکند قلب را از شنیدن حکمت ناتوان میسازذو باعث عذاب درد ناک میشود غررالحکم ح 4878

کلام باقر آلمحمد (صلی الله علیه وآله)

نوشته شده توسطرفیعی 2ام آبان, 1391

امام محمد باقر فرمودند (ع):زمانی که نفست تورا به گناه می خواند به آسمان نگاه کن پس اگرازکسی که در آن است نترسیدی به زمین نگاه کن شاید از کسانی که در آن هستند شرم کنی

گوهر علوی

نوشته شده توسطرفیعی 21ام خرداد, 1391

شخصی از امیر مومنان علی (ع) در مورد علم ودانش پرسش  کرد

حضرت فرمودند :علم چهار کلمه است

1-به قدر احتیاج خود به خداوند او را عبادت کنی

2-به قدرطاقت و صبرخود در سوختن آتش جهنم گناه کنی

3-به اندازه عمرت در دنیا کار کنی

4- به مقدار بقایت در آخرت توشه تهیه نمایی

صبر

نوشته شده توسطرفیعی 4ام آبان, 1390

امام سجاد (ع) فرمودند :

صبر و رضا راس همه طاعات است و هر که صبر  کند

وازآنچه خدا برای اومقدرکرده را ضی شود خدا برای او مقدر نمی کندمگر آنچه

                                                             خیراوست                                        

                                            معراج السعاده ص 606

گفتار دلنشین

نوشته شده توسطرفیعی 22ام خرداد, 1390

امام زمان (عج):

هیچ چیزی مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالدپس  نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال 

بحار الانوار جلد 53ص182