موضوع: "حدیث روز"

حدیث روز

نوشته شده توسطرفیعی 11ام شهریور, 1397

روز یکشنبه؛به نام امام علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیه):

امام علی(ع):

مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّةِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ.
از گنجهاى بهشت; نیکى کردن و پنهان نمودن کار[نیک] و صبر بر مصیبتها و نهان کردن گرفتاریها (یعنى عدم شکایت از آنها) است.

حضرت فاطمه زهرا(س):

قالَتْ علیها السلام : مَنْ سَلَّمَ عَلَیْهِ اَوْ عَلَیَّ ثَلاثَةَ اءیّامٍ اءوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ، قُلْتُ لَها: فى حَیاتِهِ وَ حَیاتِكِ؟

قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا.

هر كه بر پدرم رسول خدا و بر من به مدّت سه روز سلام كند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند، چه در زمان حیات و یا پس از مرگ ما باشد.

بحارالا نوار: ج 43، ص 185، ح 17.

حدیث نبوی

نوشته شده توسطرفیعی 28ام فروردین, 1394

با برکت ترین همسر زنی است که برای شوهر هزینه اش کمتر باشد

امام حسن مجتبی (ع):

نوشته شده توسطرفیعی 1ام دی, 1393

ای بندگان خدا، پرهیزگار باشید؛ و بدانید که هر کس پرهیزگار باشد، خداوند او را به خوبی از فتنه‌ها و آزمایش‌ها برآورد و در کارش موفق سازد و راه حق را برایش آماده کند. (تحف‌العقول، ص 234)

متن کامل حدیث سدیر

نوشته شده توسطرفیعی 14ام بهمن, 1392

حدیث سدیر
عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ‏ دَخَلْتُ أَنَا وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ أَبَانُ بْنُ تَغْلِبَ عَلَى مَوْلَانَا أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِع فَرَأَيْنَاهُ جَالِساً عَلَى التُّرَابِ وَ عَلَيْهِ مِسْحٌ خَيْبَرِيٌ‏مُطَوَّقٌ بِلَا جَيْبٍ مُقَصَّرُ الْكُمَّيْنِ وَ هُوَ يَبْكِي بُكَاءَ الْوَالِهِ الثَّكْلَى ذَاتَ الْكَبِدِ الْحَرَّى قَدْ نَالَ الْحُزْنُ مِنْ وَجْنَتَيْهِ وَ شَاعَ التَّغْيِيرُ فِي عَارِضَيْهِ وَ أَبْلَى الدُّمُوعُ مَحْجِرَيْهِ‏ وَ هُوَ
يَقُولُ‏ سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ وَ فَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ يُفْنِي الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَةٍ تَرْقَى مِنْ عَيْنِي وَ أَنِينٍ يَفْتُرُ مِنْ صَدْرِي‏ عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَايَا وَ سَوَالِفِ الْبَلَايَا إِلَّا مُثِّلَ بِعَيْنِي عَنْ غَوَابِرِ أَعْظَمِهَا وَ أَفْضَعِهَا وَ بَوَاقِي أَشَدِّهَا وَ وَ نَوَائِبَ مَخْلُوطَةٍ بِغَضَبِكَ وَ نَوَازِلَ مَعْجُونَةٍ بِسَخَطِكَ‏

سدير صيرفيّ گويد: من و مفضّل بن عمر و ابو بصير و ابان بن تغلب بر

مولايمان امام صادق عليه السّلام وارد شديم و ديديم كه بر خاك نشسته

و جبّه خيبرى طوقدار بى‏گريبان گريبان آستين كوتاهى در بر او بود و او

مانند مادر فرزند مرده شيداى جگر سوخته‏اى مى‏گريست و اندوه تا

وجناتش رسيده و گونه‏هايش دگرگون شده و ديدگانش پر از اشك گرديده

است و مى‏گويد:
اى آقاى من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ
ساخته و آسايش قلبم را از من سلب نموده است. اى آقاى من! غيبت تو

اندوه مرا به فجايع ابدى پيوند داده، و فقدان يكى پس از ديگرى جمع و

شمار را نابود كرده است، من ديگر احساس نمى‏كنم اشكى را كه از

ديدگانم بر گريبانم روان است و ناله‏اى را كه از مصائب و بلاياى گذشته از

سينه‏ام سر مى‏كشد، جز آنچه را كه در برابر ديدگانم مجسّم است و از

همه گرفتاريها بزرگتر و جانگدازتر و سخت‏تر و ناآشناتر است، ناملايماتى

كه با غضب تو در آميخته و مصائبى كه با خشم تو عجين شده است.


قَالَ سَدِيرٌ فَاسْتَطَارَتْ عُقُولُنَا وَلَهاً وَ تَصَدَّعَتْ قُلُوبُنَا جَزَعاً مِنْ ذَلِكَ الْخَطْبِ الْهَائِلِ وَ الْحَادِثِ الْغَائِلِ‏ وَ ظَنَنَّا أَنَّهُ سَمَتَ لِمَكْرُوهَةٍ قَارِعَةٍ أَوْ حَلَّتْ بِهِ مِنَ الدَّهْرِ بَائِقَةٌ فَقُلْنَا لَا أَبْكَى اللَّهُ يَا ابْنَ خَيْرِ الْوَرَى عَيْنَيْكَ مِنْ أَيَّةِ حَادِثَةٍ تَسْتَنْزِفُ دَمْعَتَكَ‏ وَ تَسْتَمْطِرُ عَبْرَتَكَ وَ أَيَّةُ حَالَةٍ حَتَمَتْ عَلَيْكَ هَذَا الْمَأْتَمَ
سدير گويد: چون امام صادق عليه السّلام را در چنين حالى ديديم از شدّت وله عقل از سرمان پريد و به واسطه آن رخداد هائل و پديده وحشتناك و از شدّت جزع قلوبمان چاك چاك گرديد و پنداشتيم كه آن نشانه مكروهى كوبنده و يا مصيبتى از مصائب روزگار است كه بر وى نازل شده است. و گفتيم:
اى فرزند بهترين خلايق! چشمانت گريان مباد! از چه حادثه‏اى اشكتان روان و سرشك از ديدگانتان ريزان است؟ و كدام حالتى است كه اين ماتم را بر شما واجب كرده است؟


قَالَ فَزَفَرَ الصَّادِقُ ع زَفْرَةً انْتَفَخَ مِنْهَا جَوْفُهُ وَ اشْتَدَّ عَنْهَا خَوْفُهُ وَ قَالَ وَيْلَكُمْ‏ نَظَرْتُ فِي كِتَابِ الْجَفْرِ
صَبِيحَةَ هَذَا الْيَوْمِ وَ هُوَ الْكِتَابُ الْمُشْتَمِلُ عَلَى عِلْمِ الْمَنَايَا وَ الْبَلَايَا وَ الرَّزَايَا وَ عِلْمِ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ الَّذِي خَصَّ اللَّهُ بِهِ مُحَمَّداً وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ ع وَ تَأَمَّلْتُ مِنْهُ مَوْلِدَ قَائِمِنَا وَ غِيبَتَهُ وَ إِبْطَاءَهُ وَ طُولَ عُمُرِهِ وَ بَلْوَى الْمُؤْمِنِينَ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ وَ تَوَلُّدَ الشُّكُوكِ فِي قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَيْبَتِهِ وَ ارْتِدَادَ أَكْثَرِهِمْ عَنْ دِينِهِمْ-وَ خَلْعَهُمْ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ مِنْ أَعْنَاقِهِمُ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ‏ وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ‏ يَعْنِي الْوَلَايَةَ فَأَخَذَتْنِي الرِّقَّةُ وَ اسْتَوْلَتْ عَلَيَّ الْأَحْزَانُ

گويد: امام صادق عليه السّلام نفس عميقى كشيد كه بر اثر آن درونش برآمد و هراسش افزون شد و فرمود: واى بر شما صبح امروز در كتاب جفر مى‏نگريستم و آن كتابى است كه مشتمل بر علم منايا و بلايا و مصائب عظيمه و علم ما كان و ما يكون تا روز قيامت است،
همان كتابى كه خداى تعالى آن را به محمّد صلى اللَّه عليه و آله و سلم و ائمّه پس از او عليهم السّلام اختصاص داده است و در فصولى از آن مى‏نگريستم،
ميلاد قائم ما و غيبتش و تأخير كردن و طول عمرش و بلواى مؤمنان در آن زمان و پيدايش شكوك در قلوب آنها به واسطه طول غيبت و مرتد شدن آنها از دينشان و بركندن رشته اسلام از گردنهايشان كه خداى تعالى فرموده است:
وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ‏
كه مقصود از آن ولايت است و پس از آنكه در آن فصول‏نگريستم رقّتى مرا فرا گرفت و اندوه بر من مستولى شد.

فَقُلْنَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كَرِّمْنَا وَ فَضِّلْنَا بِإِشْرَاكِكَ إِيَّانَا فِي بَعْضِ مَا أَنْتَ تَعْلَمُهُ مِنْ عِلْمِ ذَلِكَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَدَارَ لِلْقَائِمِ مِنَّا ثَلَاثَةً أَدَارَهَا فِي ثَلَاثَةٍ مِنَ الرُّسُلِ ع قَدَّرَ مَوْلِدَهُ تَقْدِيرَ مَوْلِدِ مُوسَى ع وَ قَدَّرَ غَيْبَتَهُ تَقْدِيرَ غَيْبَةِ عِيسَى ع وَ قَدَّرَ إِبْطَاءَهُ تَقْدِيرَ إِبْطَاءِ نُوحٍ ع وَ جَعَلَ لَهُ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ عُمُرَ الْعَبْدِ الصَّالِحِ أَعْنِي الْخَضِرَ ع دَلِيلًا عَلَى عُمُرِهِ
گفتيم: اى فرزند رسول خدا! ما را مشرّف و گرامى بدار و در بعضى از آنچه در اين باب مى‏دانى شريك گردان!
فرمود: خداى تعالى در قائم ما سه خصلت جارى ساخته كه آن خصلتها در سه تن از پيامبران نيز جارى بوده است: مولدش را چون مولد موسى و غيبتش را مانند غيبت عيسى و تأخير كردنش را مانند تأخير كردن نوح مقدّر كرده است و بعد از آن عمر عبد صالح- يعنى خضر عليه السّلام- را دليلى بر عمر او قرار داده است.

فَقُلْنَا لَهُ اكْشِفْ لَنَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ عَنْ وُجُوهِ هَذِهِ الْمَعَانِي قَالَ ع أَمَّا مَوْلِدُ مُوسَى ع فَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَمَّا وَقَفَ عَلَى أَنَّ زَوَالَ مُلْكِهِ عَلَى يَدِهِ أَمَرَ بِإِحْضَارِ الْكَهَنَةِ فَدَلُّوهُ عَلَى نَسَبِهِ وَ أَنَّهُ يَكُونُ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ لَمْ يَزَلْ يَأْمُرُ أَصْحَابَهُ بِشَقِّ بُطُونِ الْحَوَامِلِ مِنْ نِسَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ حَتَّى قَتَلَ فِي طَلَبِهِ نَيِّفاً وَ عِشْرِينَ أَلْفَ مَوْلُودٍ وَ تَعَذَّرَ عَلَيْهِ الْوُصُولُ إِلَى قَتْلِ مُوسَى ع بِحِفْظِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِيَّاهُ وَ كَذَلِكَ بَنُو أُمَيَّةَ وَ بَنُو الْعَبَّاسِ لَمَّا وَقَفُوا عَلَى أَنَّ زَوَالَ مُلْكِهِمْ وَ مُلْكِ الْأُمَرَاءِ «3» وَ الْجَبَابِرَةِ مِنْهُمْ عَلَى يَدِ الْقَائِمِ مِنَّا نَاصَبُونَا الْعَدَاوَةَ وَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ فِي قَتْلِ آلِ الرَّسُولِ ص‏وَ إِبَادَةِ نَسْلِهِ طَمَعاً مِنْهُمْ فِي الْوُصُولِ إِلَى قَتْلِ الْقَائِمِ وَ يَأْبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكْشِفَ أَمْرَهُ لِوَاحِدٍ مِنَ الظَّلَمَةِ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ‏ … وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏

گفتيم: اى فرزند رسول خدا! ما را مشرّف و گرامى بدار و در بعضى از آنچه در اين باب مى‏دانى شريك گردان! فرمود: خداى تعالى در قائم ما
سه خصلت جارى ساخته كه آن خصلتها در سه تن از پيامبران نيز جارى بوده

است: مولدش را چون مولد موسى و غيبتش را مانند غيبت عيسى و تأخير

كردنش را مانند تأخير كردن نوح مقدّر كرده است و بعد از آن عمر عبد صالح- يعنى

خضر عليه السّلام- را دليلى بر عمر او قرار داده است. به آن حضرت گفتيم: اى

فرزند رسول خدا! اگر ممكن است وجوه اين معانى را براى ما توضيح دهيد.
فرمود: امّا تولّد موسى عليه السّلام، چون فرعون واقف شد كه زوال

پادشاهى او به دست موسى است، دستور داد كه كاهنان را حاضر كنند

و آنها وى را از نسب موسى آگاه كردند و گفتند كه وى از بنى اسرائيل

است و فرعون به كارگزاران خود دستور مى‏داد كه شكم زنان باردار بنى

اسرائيل را پاره كنند و حدود بيست و چند هزار نوزاد را كشت امّا

نتوانست به كشتن موسى عليه السّلام دست يابد زيرا او درحفظ و

حمايت خداى تعالى بود و بنى اميّه و بنى عبّاس نيز چنين‏اند، وقتى واقف شدند

كه زوال پادشاهى آنها و پادشاهى اميران و ستمگران آنها به دست قائم

ماست، با ما به دشمنى برخاستند و در قتل آل رسول صلى اللَّه عليه و آله و سلم و نابودى نسل او شمشير كشيدند به طمع آنكه بر قتل قائم دسترسى پيدا كنند، امّا خداى تعالى امر خود را مكشوف يكى از ظلمه نمى‏سازد و نور خود را

كامل مى‏كند، گر چه مشركان را ناخوش آيد.

وَ أَمَّا غَيْبَةُ عِيسَى ع فَإِنَّ الْيَهُودَ وَ النَّصَارَى اتَّفَقَتْ عَلَى أَنَّهُ قُتِلَ فَكَذَّبَهُمُ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ بِقَوْلِهِ‏ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ‏ «5» كَذَلِكَ غَيْبَةُ الْقَائِمِ فَإِنَّ الْأُمَّةَ سَتُنْكِرُهَا لِطُولِهَا فَمِنْ قَائِلٍ يَهْذِي بِأَنَّهُ لَمْ يُولَدْ وَ قَائِلٍ يَقُولُ إِنَّهُ‏

يَتَعَدَّى إِلَى ثَلَاثَةَ عَشَرَ وَ صَاعِداً وَ قَائِلٍ يَعْصِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِقَوْلِهِ إِنَّ رُوحَ الْقَائِمِ يَنْطِقُ فِي هَيْكَلِ غَيْرِهِ


و امّا غيبت عيسى عليه السّلام، يهود و نصارى اتّفاق كردند كه او كشته

شده است، امّا خداى تعالى با اين قول خود آنان را تكذيب فرمود: وَ ما

قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ‏. «3» و غيبت قائم نيز چنين است، زيرا

اين امّت به واسطه طول مدّتش آن را انكار مى‏كند، پس گوينده‏اى به

هذيان گويد او متولّد نشده است، و گوينده‏اى ديگر گويد: او مرده است، و

گوينده‏اى ديگر اين كلام كفرآميز را گويد كه يازدهمين ما ائمّه عقيم بوده

است، و گوينده‏اى ديگر با اين كلام از دين خارج شود كه تعداد ائمّه به

سيزده و يا بيشتر رسيده است، و گوينده‏اى ديگر به‏نافرمانى خداى تعالى

پرداخته و گويد روح قائم در جسد ديگرى سخن مى‏گويد.

وَ أَمَّا إِبْطَاءُ نُوحٍ ع فَإِنَّهُ لَمَّا اسْتُنْزِلَتِ الْعُقُوبَةُ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ السَّمَاءِ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الرُّوحَ الْأَمِينَ ع بِسَبْعِ نَوَيَاتٍ فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ لَكَ إِنَّ هَؤُلَاءِ خَلَائِقِي وَ عِبَادِي وَ لَسْتُ أُبِيدُهُمْ بِصَاعِقَةٍ مِنْ صَوَاعِقِي إِلَّا بَعْدَ تَأْكِيدِ الدَّعْوَةِ وَ إِلْزَامِ الْحُجَّةِ فَعَاوِدِ اجْتِهَادَكَ فِي الدَّعْوَةِ لِقَوْمِكَ فَإِنِّي مُثِيبُكَ عَلَيْهِ وَ اغْرِسْ هَذِهِ النَّوَى فَإِنَّ لَكَ فِي نَبَاتِهَا وَ بُلُوغِهَا وَ إِدْرَاكِهَا إِذَا أَثْمَرَتِ الْفَرَجَ وَ الْخَلَاصَ فَبَشِّرْ بِذَلِكَ مَنْ تَبِعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَلَمَّا نَبَتَتِ الْأَشْجَارُ وَ تَأَزَّرَتْ وَ تَسَوَّقَتْ وَ تَغَصَّنَتْ وَ أَثْمَرَتْ وَ زَهَا التَّمْرُ عَلَيْهَا بَعْدَ زَمَانٍ طَوِيلٍ اسْتَنْجَزَ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْعِدَةَ فَأَمَرَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَغْرِسَ مِنْ نَوَى تِلْكَ الْأَشْجَارِ وَ يُعَاوِدَ الصَّبْرَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ يُؤَكِّدَ الْحُجَّةَ عَلَى قَوْمِهِ فَأَخْبَرَ بِذَلِكَ الطَّوَائِفَ الَّتِي آمَنَتْ بِهِ فَارْتَدَّ مِنْهُمْ ثَلَاثُمِائَةِ رَجُلٍ وَ قَالُوا لَوْ كَانَ مَا يَدَّعِيهِ نُوحٌ حَقّاً لَمَا وَقَعَ فِي وَعْدِ رَبِّهِ خُلْفٌ

امّا تأخير كردن نوح عليه السّلام چنين است كه چون از خداوند براى قوم

خود طلب عقوبت كرد، خداى تعالى روح الأمين عليه السّلام را با هفت

هسته خرما به نزد وى فرستاد و به او گفت: اى پيامبر خدا! خداى تعالى

به تو مى‏گويد: اينها خلايق و بندگان من هستند و آنها را با صاعقه‏اى از

صواعق خود نابود نمى‏كنم مگر پس از تأكيد كردن دعوت و الزام ساختن

حجّت، پس بار ديگر در دعوت قومت تلاش كن كه من به تو ثواب خواهم

داد و اين هسته‏ها را بكار و فرج و خلاص تو آنگاه است كه آنها برويد و

بزرگ شود و ميوه به بار آورد و اين مژده را به مؤمنان پيرو خود بده.

و چون پس از زمانى طولانى درختها روئيد و پوست گرفت و داراى ساقه

و شاخه شد و ميوه داد و به بار نشست از خداى تعالى درخواست كرد

كه وعده را عملى سازد، امّا خداى تعالى فرمان داد كه هسته اين درختها

را بكارد و دوباره صبر و تلاش كند و حجّت را بر قومش تأكيد كند و او نيز آن

را به طوائفى كه به او ايمان آورده بودند گزارش كرد و سيصد تن از آنان از

دين برگشتند و گفتند: اگرمدّعاى نوح حقّ بود در وعده پروردگارش خلفى واقع نمى‏شد.


ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ يَأْمُرُهُ عِنْدَ كُلِّ مَرَّةٍ بِأَنْ يَغْرِسَهَا مَرَّةً بَعْدَ أُخْرَى إِلَى أَنْ غَرَسَهَا سَبْعَ مَرَّاتٍ فَمَا زَالَتْ تِلْكَ الطَّوَائِفُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ تَرْتَدُّ مِنْهُ طَائِفَةٌ بَعْدَ طَائِفَةٍ إِلَى أَنْ عَادَ إِلَى نَيِّفٍ وَ سَبْعِينَ رَجُلًا فَأَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عِنْدَ ذَلِكَ إِلَيْهِ وَ قَالَ يَا نُوحُ الْآنَ أَسْفَرَ الصُّبْحُ عَنِ اللَّيْلِ لِعَيْنِكَ حِينَ صَرَّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ صَفَا الْأَمْرُ وَ الْإِيمَانُ مِنَ الْكَدَرِ بِارْتِدَادِ كُلِّ مَنْ كَانَتْ طِينَتُهُ خَبِيثَةً فَلَوْ أَنِّي أَهْلَكْتُ الْكُفَّارَ وَ أَبْقَيْتُ مَنْ قَدِ ارْتَدَّ مِنَ الطَّوَائِفِ الَّتِي كَانَتْ آمَنَتْ بِكَ لَمَا كُنْتُ صَدَّقْتُ وَعْدِيَ السَّابِقَ لِلْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ أَخْلَصُوا التَّوْحِيدَ مِنْ قَوْمِكَ وَ اعْتَصَمُوا بِحَبْلِ نُبُوَّتِكَ‏

بِأَنْ أَسْتَخْلِفَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ أُمَكِّنَ لَهُمْ دِينَهُمْ وَ أُبَدِّلَ خَوْفَهُمْ بِالْأَمْنِ لِكَيْ تَخْلُصَ الْعِبَادَةُ لِي بِذَهَابِ الشَّكِ‏ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ كَيْفَ يَكُونُ الِاسْتِخْلَافُ وَ التَّمْكِينُ وَ بَدَلُ الْخَوْفِ بِالْأَمْنِ مِنِّي لَهُمْ مَعَ مَا كُنْتُ أَعْلَمُ مِنْ ضَعْفِ يَقِينِ الَّذِينَ ارْتَدُّوا وَ خُبْثِ طينهم [طِينَتِهِمْ‏] وَ سُوءِ سَرَائِرِهِمُ الَّتِي كَانَتْ نَتَائِجَ النِّفَاقِ وَ سُنُوحَ الضَّلَالَةِ فَلَوْ أَنَّهُمْ تَسَنَّمُوا مِنِّي الْمُلْكَ‏ الَّذِي أُوتِي الْمُؤْمِنِينَ وَقْتَ الِاسْتِخْلَافِ إِذَا أَهْلَكْتُ أَعْدَاءَهُمْ لَنَشَقُوا رَوَائِحَ صِفَاتِهِ وَ لَاسْتَحْكَمَتْ سَرَائِرُ نِفَاقِهِمْ‏ [وَ] تَأَبَّدَتْ حِبَالُ ضَلَالَةِ قُلُوبِهِمْ وَ لَكَاشَفُوا إِخْوَانَهُمْ بِالْعَدَاوَةِ وَ حَارَبُوهُمْ عَلَى طَلَبِ الرِّئَاسَةِ وَ التَّفَرُّدِ بِالْأَمْرِ وَ النَّهْيِ وَ كَيْفَ يَكُونُ التَّمْكِينُ فِي الدِّينِ وَ انْتِشَارُ الْأَمْرِ فِي الْمُؤْمِنِينَ مَعَ إِثَارَةِ الْفِتَنِ وَ إِيقَاعِ الْحُرُوبِ كَلَّا وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا


سپس خداى تعالى هر بار دستور مى‏داد كه هسته‏ها را بكارد و نوح نيز

هفت مرتبه آنها را كاشت و هر مرتبه طوائفى از مؤمنين از دين بر

مى‏گشتند تا آنكه هفتاد و چند نفر بيشتر باقى نماندند. آنگاه خداى تعالى

وحى فرمود كه اى نوح! هم اكنون صبح روشن از پس شب تار دميد و

حقّ محض و صافى از ناخالص و كدر آن جدا شد، زيرا بدطينتان از دين

بيرون رفتند و اگر من كفّار را نابود مى‏كردم و اين طوائف از دين بيرون

شده را باقى مى‏گذاشتم به وعده خود در باره مؤمنانى كه در توحيد با

اخلاص بودند و به رشته نبوّت تو متمسّك بودند وفا نكرده بودم، زيرا من

وعده كرده بودم كه آنان را جانشين زمين كنم و دينشان را استوار سازم و

خوفشان را مبدّل به امن نمايم تا با رفتن شكّ از قلوب آنها عبادت من

خالص شود، و چگونه اين جانشينى و استوارى و تبديل خوف به امن

ممكن بود در حالى كه ضعف يقين از دين بيرون‏شدگان و خبث طينت و

سوء سريرت آنها- كه از نتايج نفاق است- و گمراه شدن آنها را

مى‏دانستم، و اگر رائحه سلطنت مؤمنان را آن هنگام كه ايشان را جانشين

زمين ساخته و بر تخت سلطنت نشانده و دشمنانشان را نابود مى‏سازم ا

ستشمام مى‏كردند، باطن نفاقشان را مستحكم كرده و دشمنى با برادرانشان را

آشكار مى‏كردند و در طلب رياست و فرماندهى با آنها مى‏جنگيدند و با وجود فتنه

انگيزى و جنگ و نزاع بين ايشان چگونه تمكين و استوارى در دين و إعلاء امر

مؤمنين ممكن خواهد بود، خير چنين نيست «وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا».

قَالَ الصَّادِقُ ع وَ كَذَلِكَ الْقَائِمُ فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَيَّامُ غَيْبَتِهِ لِيُصَرِّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ يَصْفُوَ الْإِيمَانُ مِنَ الْكَدَرِ بِارْتِدَادِ كُلِّ مَنْ كَانَتْ طِينَتُهُ خَبِيثَةً مِنَ الشِّيعَةِ الَّذِينَ يُخْشَى عَلَيْهِمُ النِّفَاقُ إِذَا أَحَسُّوا بِالاسْتِخْلَافِ وَ التَّمْكِينِ وَ الْأَمْنِ الْمُنْتَشِرِ فِي عَهْدِ الْقَائِمِ ع

امام صادق عليه السّلام فرمود: قائم عليه السّلام نيز چنين است زيرا ايّام

غيبت او طولانى مى‏شود تا حقّ محض و ايمان صافى از كدر آن مشخّص

شود و هر كسى كه از شيعيان طينت ناپاكى دارد از دين بيرون رود،

كسانى كه ممكن است چون استخلاف و تمكين و امنيّت منتشره در عهد

قائم عليه السّلام را احساس كنند نفاق ورزند.



قَالَ الْمُفَضَّلُ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِنَّ هَذِهِ النَّوَاصِبَ تَزْعُمُ أَنَّ هَذِهِ الْآيَةَنَزَلَتْ فِي أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ وَ عَلِيٍّ ع فَقَالَ لَا يَهْدِي اللَّهُ قُلُوبَ النَّاصِبَةِ مَتَى كَانَ الدِّينُ الَّذِي ارْتَضَاهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مُتَمَكِّناً بِانْتِشَارِ الْأَمْنِ‏ فِي الْأُمَّةِ وَ ذَهَابِ الْخَوْفِ مِنْ قُلُوبِهَا وَ ارْتِفَاعِ الشَّكِّ مِنْ صُدُورِهَا فِي عَهْدِ وَاحِدٍ مِنْ هَؤُلَاءِ وَ فِي عَهْدِ عَلِيٍّ ع مَعَ ارْتِدَادِ الْمُسْلِمِينَ وَ الْفِتَنِ الَّتِي تَثُورُ فِي أَيَّامِهِمْ وَ الْحُرُوبِ الَّتِي كَانَتْ تَنْشَبُ بَيْنَ الْكُفَّارِ وَ بَيْنَهُمْ

مفضّل گويد: گفتم اى فرزند رسول خدا! اين نواصب مى‏پندارند كه اين آيه

(يعنى آيه 55 سوره نور) در شأن ابو بكر و عمر و عثمان و علىّ عليه

السّلام نازل شده است، فرمود: خداوند قلوب نواصب را هدايت نمى‏كند،

چه زمانى دينى كه خدا ورسولش از آن خشنود بوده‏اند متمكّن و استوار و

برقرار بوده و امنيّت در ميان امّت منتشر و خوف از قلوبشان رخت بربسته و شكّ

از سينه‏هاى آنها مرتفع شده است؟ آيا در عهد آن خلفاى سه‏گانه؟ يا در عهد

علىّ عليه السّلام كه مسلمين مرتدّ شدند و فتنه‏هايى برپا شد و جنگهايى بين

مسلمين و كفّار به وقوع پيوست؟

ثُمَّ تَلَا الصَّادِقُ ع‏ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا وَ أَمَّا الْعَبْدُ الصَّالِحُ أَعْنِي الْخَضِرَ ع فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَا طَوَّلَ عُمُرَهُ لِنُبُوَّةٍ قَدَّرَهَا لَهُ وَ لَا لِكِتَابٍ يُنَزِّلُهُ عَلَيْهِ وَ لَا لِشَرِيعَةٍ يَنْسَخُ بِهَا شَرِيعَةَ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ وَ لَا لِإِمَامَةٍ يُلْزِمُ عِبَادَهُ الِاقْتِدَاءَ بِهَا وَ لَا لِطَاعَةٍ يَفْرِضُهَا لَهُ بَلَى إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا كَانَ فِي سَابِقِ عِلْمِهِ أَنْ يُقَدِّرَ مِنْ عُمُرِ الْقَائِمِ ع فِي أَيَّامِ غَيْبَتِهِ مَا يُقَدِّرُ وَ عَلِمَ مَا يَكُونُ مِنْ إِنْكَارِ عِبَادِهِ بِمِقْدَارِ ذَلِكَ الْعُمُرِ فِي الطُّولِ طَوَّلَ عُمُرَ الْعَبْدِ الصَّالِحِ فِي غَيْرِ سَبَبٍ يُوجِبُ ذَلِكَ إِلَّا لِعِلَّةِ الِاسْتِدْلَالِ بِهِ عَلَى عُمُرِ الْقَائِمِ ع وَ لِيَقْطَعَ بِذَلِكَ حُجَّةَ الْمُعَانِدِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّة
سپس امام صادق عليه السّلام اين آيه را تلاوت فرمودند: حَتَّى إِذَا

اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا. و امّا عبد صالح-

يعنى خضر- خداى تعالى عمر او را طولانى ساخته است، ولى نه بخاطر

نبوّتى كه براى وى تقدير كرده است و يا كتابى كه بر وى فرو فرستد و يا

شريعتى كه به واسطه آن شرايع انبياء پيشين را نسخ كند و يا امامتى

كه بر بندگانش اقتداء به آن لازم باشد و يا طاعتى كه انجام دادن آن بر وى

واجب باشد (كه حضرت خضر پيامبر و يا امام نبوده است) بلكه چون در

علم خداوند گذشته بود كه عمر قائم عليه السّلام در دوران غيبتش

طولانى خواهد شد، تا بجائى كه بندگانش آن را به واسطه طولانى

بودنش انكار كنند، عمر بنده صالح خود را طولانى كرد تا از طول عمر او به

طول عمر قائم عليه السّلام استدلال شود و حجّتمعاندان منقطع گردد و

براى مردم عليه خداوند حجّتى نباشد.
منبع: بحارجلد51صفحه219
مطالب مرتبط باموضوع
آثارعلمی حضرت امام صادق علیه السلام
مناظره حضرت امام صادق علیه السلام
حضرت امام صادق علیه السلام ازمنظرخاورشناسان

مقام رضا

نوشته شده توسطرفیعی 26ام اردیبهشت, 1392

در حدیث قدسی در مورد مقام کسانی که به مقام رضارسیده اند آمده است هر کس بر وفق رضای من عمل کند مداومت و ملازمت برسه چیز را به او بدهم اول آنکه باشکری آشنایش می کنم که دیگر مانند شکر دیگران آمیخته با جهل نباشد و قلبش را آنچنان از یاد خود پر کنم که دیگر جایی برای نسیان در آن نباشد و آنچنان از محبت خودم پر کنم که دیگر جایی برای محبت مخلوقها در آن نماندآنوقت است که وقتی به من محبت می ورزد به او محبت می ورزم و چشم دلش را به سوی جلالم باز می کنم ودیگر هیچ سری از اسرار خلقتم را از او مخفی نمی دارم ودر تاریکیهای شب وروز با او راز می گویم آنچنان که دیگر مجالی برای سخن گفتن با مخلوقین و نشست و برخاست با آنان برایش باقی نماند سخن خود و ملا ئکه ام را به گوشش می شنوانم و با آن اسرار که از خلق خود پوشانده ام آشنایش سازم
منبع تفسیر المیزان /ج1/ص464

طرح چهل حدیث فاطمی چهل درس زندگی

نوشته شده توسطرفیعی 17ام اسفند, 1391

حدیث دوم از چهل حدیث فاطمی

دردگناه مردم داشتن و آمرزش خواهی برای آنان 

اسماءبنت عمیس گوید: در زمانی که حضرت زهرا (س) بیمار بود دیدم که

آن بانو روبه قبله نشست دستها رابه سوی آسمان بلند کرده و می فرماید:

پروردگارا و معبودا تورا سوگند می دهم به آنان که ایشان را برگزیدی و تو را

سو گند می دهم به گریستن فرزندانم در فراق من که شیعیان و گنهکاران

شیعیانمان را بیا مرزی

منبع صحیفه الزهرا (س)ص210/ح 64

 

در محضر خورشید

نوشته شده توسطرفیعی 12ام شهریور, 1391

از پیامبراکرم (ص)پرسیدند بهترین دوست کیست ؟

پیامبر (ص) فرمودند:

کسی که دیدارش شمارا به یاد خدا می اندازد و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش

                             یاد قیامت را در شما زنده کند

منبع: کتاب دقایقی با قرآن نوشته استادقرائتی 

حدیث روز

نوشته شده توسطرفیعی 7ام اردیبهشت, 1391

پیا مبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند :

کسیکه  سختی و زحمت علم را برخود هموار نکند بصورت ابدی در ذلت جهل و نادانی با قی

می ماند

حدیث علوی

نوشته شده توسطرفیعی 4ام دی, 1390

 امام علی(ع )فرمودند:
در شگفتم از کسی که در پی گمشده خویش است و حال آنکه خود را گم کرده است اما در جستجوی آن نیست
منبع :غررالحکم

ملکوت هفتم

نوشته شده توسطرفیعی 3ام آبان, 1390

امام کاظم علیه السلام فر مودند :

ازمانیست کسی که در هر روز به اعمال خود رسیدگی نکند

                                                                         (اصول کافی/4/191)

خوب است که صادقانه در هر نفسی

راحت به حساب کارهایت بر سی

هر روز اگر به عمد غفلت بکنی

دستت نرسد به دا من داد رسی

شادمانی خدا

نوشته شده توسطرفیعی 29ام خرداد, 1390

پیا مبر اکرم (ص) فرمو دند :آفریدگار از تو به بنده مو منش بیش از مردی شاد میشود که در سرزمینی مر گ آور فرود آمده است تو شه اش با او ست مرد می خوا بد و هنگا می که بیدا ر می شود در می یابد (مر کب حامل تو شه اش )ر فته است به جست و جو بر می خیزد تا جایی که تشنه می شود با خو یش می گوید : به همان جا بر می گردم و می خوا بم تا مرگ مرا در یا بد سر ش را در با زویش می گذا رد تا بمیرد (به خوا ب میرود ).

وقتی بیدار می شود تو شه غذا و نو شیدنی اش را در می یابد .آفر یدگار از تو به بنده مومنش از شا دمانی چنین کسی که تو شه اش را باز یا فته است بیشتر شادمان میشود

صحیح مسلم، ج8ص92  

پیام امام صادق(ع)

نوشته شده توسطرفیعی 17ام خرداد, 1390

محبوبترین دوستانم نزد من کسی است که عیب هایم را به من هدیه کند.« تحف العقول ص 665»