موضوع: "روانشناسی"

اضطراب

نوشته شده توسطرفیعی 23ام بهمن, 1392

معنای اضطراب
«اضطراب يك احساس منتشر، بسيار ناخوشايند، و اغلب مبهم، و دلواپسي اي است كه با يك يا چند احساس جسمي همراه مي‌گردد.»
نکته قابل توجه در تعریف اضطراب اين است كه اضطراب واكنشي است در مقابل عاملي مبهم كه وجود خارجي ندارد، ‌که این مسئله مرز آن با پديده «ترس» را مشخص مي كند؛ چرا كه ترس واكنش نسبت به يك عامل خارجي مشخص است.
نزديك شدن به يك پرتگاه احساسي در راننده ماشين ايجاد مي كند، كه به آن «ترس» مي گوييم، كه اين احساس به جا و سالم است، در حالي كه ممكن است كه راننده ديگري از اين كه به يك پرتگاه برسد و نتواند ماشين را كنترل كند، نگران باشد، كه اين احساس كه ناشي از عاملي است كه وجود خارجي ندارد نامطلوب بوده و در انسان ايجاد «اختلال اضطراب» مي كند.
علايم شايع اضطراب
علایم جسمی
اسهال، سرگیجه، احساس سبکی سر، افزایش تعریق، افزایش فشارخون، تپش قلب، بی قراری، احساس فوریت در رفع ادرار، تکرر ادرار، تاخیر در دفع ادرار، لرزش در اندام ها، افزایش تعداد ضربان قلب و…
ممکن است تابلوی اضطراب هر بیمار خاص خود آن بیمار باشد، حتي در رده هاي سني مختلف نيز فرق داشته باشد،‌ به عنوان مثال علائم شايع در كودكان با بزرگسالان متفاوت است و در کودکان بيش تر به صورت ناخن جویدن، کابوس دیدن، شب ادراری، راه رفتن و حرف زدن در خواب، دندان ساییدن در خواب و بهانه جویی، خود را نشان می دهد.
علائم روانی
نگرانی و تنش روحی تشدید شده و مزمن، ناتوانی بیمار در آسوده ساختن خود، تحریک پذیری غیرقابل توجیه، خستگی پذیری مفرط، انواع سردردهای کلافه کننده (به ویژه سردردهای تنشی)، اشکال در به خواب رفتن و یا کابوس، اشکال در تمرکز، ترس شدید و غیرقابل کنترل، اشتغال وسواسی فکری و یا عملی به موضوعات مختلف، گوش به زنگ بودن و…
انواع اضطراب
اضطراب را به انواع و اقسام مختلفي تقسيم كرده اند:
اختلال اضطراب فراگير(منتشر)
شخصي كه داراي اين نوع نگراني است، پيوسته نگران كار، سلامتي، شرايط مالي، مدرسه يا خانواده خود است؛ اين نوع اختلال يك نگراني مزمن است.
اختلال وحشت زدگي
افراد مبتلا به این اختلال دچار حملات اضطرابی پیش‌بینی نشده ای می‌شوند كه ممكن است ظرف چند ثانیه تا چند ساعت، حتی چند روز نوسان كند.
هراس ها(فوبياها)
هراس ها يا فوبي ها –كه شايع ترين نوع اختلال اضطرابي هستند- در حقيقت ترس هاي غير معمول، غير منطقي، شديد و دائمي از اشياء يا موقعيت هاي خاص مي باشند.
اين نوع اضطراب شامل انواع زير است:
- بيرون هراسي يا آگورافوبيا
افراد مبتلا به این اختلال از وارد شدن به موقعیت های ناآشنا هراس دارند. مثلاً از رفتن به فضای باز، مسافرت و حضور در ازدحام امتناع می‌كنند.
- كلاستروفوبي شامل ترس از حيوانات -به خصوص سگ ها، مارها، حشرات و موش- ترس از ديدن خون و ترس از فضاهاي بسته مي باشد.
- آكروفوبي
در این نوع از اضطراب، شخص از ارتفاع مي ترسد.
کلاستروفوبي و آكروفوبي، به «فوبياي ويژه» نيز معروف است.
اختلال اضطراب اجتماعي
این نوع ترس از اواخر دوران كودكی یا اوائل نوجوانی شروع می شود. افراد مبتلا به این اختلال در مواجهه با دیگران احساس شرمساری می‌كنند و نگران اند كه دست ها و صدایشان نلرزد و صورتشان سرخ نشود. معمولاً از صحبت كردن و غذا خوردن در حضور جمع، ابراز وجود كردن، انتقاد كردن، اظهارنظر كردن و اشتباه كردن می‌ترسند.
اختلال فكري-عملي(اختلال وسواس)
اين اختلال عبارت است از افكار یا اعمال غیر ارادی، تكراری و غیرمنطقی كه فرد برخلاف میل خود آن را تكرار می‌كند. این اختلال می تواند به‌ صورت وسواس فكری، وسواس عملی یا وسواس فكری و عملی توأم باشد.
اختلال استرس پس ضربه ای
این اختلال قبلاً «سندرم موج انفجار» نامیده می‌شد. معمولاً با یك استرس شدید هیجانی كه شدت آن می تواند برای هركس آسیب‌رسان باشد همراه است از قبیل جنگ، بلایا سوانح طبیعی مثل زلزله، مورد حمله یا تجاوز به عنف واقع شدن و تصادفات شدید.
خودبيمارانگاري
خودبيمارانگاري‌ عبارت‌ است‌ از اختلالي‌ كه‌ در آن‌ فرد قويا اعتقاد دارد كه‌ مبتلا به‌ يك‌ بيماري‌ جدي‌ يا مرگبار است‌، علي‌رغم‌ اين‌ كه‌ معاينات‌ و بررسی هاي‌ پزشكي‌ كامل‌ و همه‌ جانبه‌ هيچ‌ مشكلي‌ را نشان‌ نداده اند.
اختلال ديسمورفيك بدن
شخص هميشه نگران است كه اشكالي در وضع ظاهر او وجود دارد، و اين در حالي است كه كس ديگري متوجه اين عيب و نقص نيست.
علل اضطراب
اضطراب می‌تواند ناشى از یک وضعیت روحی ـ اجتماعى، فیزیکى، زیست‌شناختى، اختلالات طبى، اثرات جانبى داروها، خلإ معنوی و گناه و… باشد.
فاکتورهاى روانى ـ اجتماعى
ـ ناتوانى فرد در مقابله با فشارهاى محیطى مانند کار، ازدواج و مبادلات بازرگانى
ـ احساس جدایى یا طرد شدن
ـ احساس فقدان یا از دست دادن حمایتهاى عاطفى مثل مرگ همسر
ـ تغییرات ناگهانى محیطى یا حوادث غیرمنتظره و خطرناک از قبیل:
حوادث طبیعى مثل زلزله، استرس ناشى از یک بیمارى طبى، استرس ناشى از داروها و…
ـ یادگیرى در منزل و محیط مثل یادگیرى اضطراب ها و ترس هاى والدین
ـ افکار و عقاید غیرمنطقى، غلط و اغراق‌آمیز در مورد خطرات موجود در موقعیت ها مثل اضطراب امتحان که همراه با افکار و عقاید غلوآمیز می‌باشد.
عوامل جسمانى و زیست‌شناختى
-ژنتیک
اضطراب اغلب از زمان کودکى و طفولیت شروع می‌شود. بنابراین تشخیص علائم زود هنگام این اختلالات از اهمیت خاص کلینیکى برخوردار است.
.ـ فعل و انفعالات شیمیایی مغز
علل طبى و اثرات داروها
انواع و اقسام بیماری هاى طبى می‌توانند علائمى

طرح سکینه

نوشته شده توسطرفیعی 12ام آذر, 1391

با شرکت در طرح سکینه  در مسابقه ما شرکت کنید و از جوائز آن بهرمند شوید برای شرکت درمسابقه بعد از مطالعه مطالب  به سوالات  طرح شده در پایان موضوعات  جواب دهید

تمرین های تقویت تمرکز

تمرین1 :کتابی را انتخاب کنید یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعدادکلمات موجود در هر پارگراف را بشمارید یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید در ابتدای کار بایک پارگراف شروع کنید و هنگامی که این تمرین برای شما آسان تر شد تمام کلمات یک صفحه را بشمارید شمارش را بطور ذهنی وبا حرکات چشمهایتان انجام دهید

تمرین 2:در ذهن خود از یک تا صد را برعکس بشمارید

تمرین 3:در ذهن خود از شماره صد سه سه تا بشمرید و کم کنید

تمرین 4:یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت 5دقیقه در ذهن خود تکرار کنید هنگامی که توانستید بهتر و آسانتر تمرکز کنید سعی کنید این کار را برای مدت 10دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمر کز حواس خود را از دست بدهید

تمرین 5:یک میوه مثلا یک سیب را بردارید واز همه طرف به آن نگاه کنید تمام حواس خود را برروی آن متمرکز کنید وبه چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید وقتی به سیب نگاه می کنید به چگو نگی رشد آن ویا ارزش غذایی آن ویا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید به آن نگاه کنید آنرا ببویئد و لمس کنید (منتظر ادامه مطلب باشید)

تعجب نکنید

نوشته شده توسطرفیعی 12ام شهریور, 1391

پدر و مادر مثل باغبان باید شب و روزشان را صرف پرورش کنند تا از میوه های شیرین آن بهرمند شوند پدر ومادری که برای نگهداری و مراقبت از فرزند ان وقت صرف نمی کنندودغدغه ندارند مانند باغبانی هستند که نسبت به باغ خود اهمال کار است وغیر از علف های هرز بهره ای ندارد

طرح رحمت

نوشته شده توسطرفیعی 4ام تیر, 1391

طرح رحمت

ادامه مطلب قبل

11-توجه به نقش دوستان نوجوان       12-برخورد مثبت با روحیه پرسشگری

13- برخورد سازنده با حس زیبا یی طلبی      14-تصمیم سازی به جای تصمیم گیری

15-ایجاد جذابیت در خود                  16- برقراری رابطه دوستانه و رفاقتی

17-مدارا و گذشت از برخی از خطاها                18-داشتن مشاور تر بیتی

19-آشنایی با ویزگی های فرزندان در سنین مختلف

20-مسئو لیت پذیری والدین

این مطلب  ادامه دارد منتظر کلید های دیگر باشید

تهیه کننده یکی از مربیا ن طرح رحمت مدرسه

 

 

طرح رحمت

نوشته شده توسطرفیعی 31ام خرداد, 1391

اگر به دنبال زندگی مشترک خوبی هستید اگر می خواهید زندگی شیرین وبا صفایی داشته باشید اگر طالب آرا مش و را حتی هستید و می خواهید از لحظات زندگی زندگی خود لذت ببرید اگر می خواهید فرزندانی سر بلند و موفق تربیت کنید این اصول را عملی کنید تا آثار معجزه آسای آنها رابه وضوح مشاهده کنید

تکنیک هاو کلیدهای تربیتی

1-داشتن صداقت               2-احترام گذاشتن به نوجوان

3- اشباع کردن از محبت 4-احترام به حس استقلال نوجوان

5-تنبل و بی کار بار نیاوردن نوجوان                 6-عدم نصیحت در حین دعوا

7-مقایسه نکردن با دیگران                       8-نسبت دادن بدی به عمل نه به شخص

9-مقایسه نکردن با دیگران                             10- پرهیز از منفی بافی

منتظر مطالب بعدی ما باشید

تهیه کننده یکی از مربیان طرح رحمت مدرسه